niedziela, 6 września 2015

# 177 POLSKA



Elbląg to stare miasto założone przez Zakon Krzyżacki, prawa miejskie otrzymało w 1246 r. Krzyżacy wybudowali tu zamek który był siedzibą Wielkiego Szpitalnika, jednego z pieciu najważniejszych ludzi w zakonie. Miasto rozwijało się dzięki portowi i przynależności do HANZY.  Jednak w późniejszym okresie traci na znaczeniu na rzecz Gdańska. W Elblągu powstał Związek Pruski który był konfederacją szlachty i mieszczan pruskich przeciwko Krzyżakom. Podobnie jak to miało miejsce w Gdańsku podczas wojny 13-letniej mieszczanie zdobyli zamek i rozebrali go do fundamentów ( ku mojej rozpaczy bo teraz byłyby to piękne zabytki architektury obronnej ). W czasie II wojny światowej Elbląg został mocno zniszczony a zabytkowe cegły i część ocalałych budynków posłużyły za budulec dla odbudowy stolicy. Część zabytków ocalało a stare miasto zostało odbudowano od podstaw od lat 80-tych XX w. Oczywiście nie można zapominać że tu ma początek słynny Kanał Elbląski. Ze wstydem przyznaje że mimo zaledwie 60 km jakie dzieli Gdańsk i Elbląg nie byłem w tym mieście. Chyba najwyższy czas to zmienić. Pocztówka ze swapu z Agnieszką. 

3 komentarze:

  1. Piękna kartka. Mam nadzieję, że też taką kiedyś otrzymam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kartka jest bardzo ładna i klimatyczna. Też mam taką i zdaje się, że też od Agnieszki :) Ten nowy znaczek też bardzo mi się podoba. Ja juz od kilku lat obieram sobie za cel Kanał Elbląski i kiedy w końcu mogłam tam pojechać, to kanał był w remoncie :/

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię Elbląg, mam tam troszkę rodzinki i sporo miłych wspomnień związanych z tym miastem.... Pocztówka kapitalna :)

    OdpowiedzUsuń