wtorek, 10 listopada 2015

SZKOCJA moja miłość ...


Ta roślina powyżej jest jednym z symboli narodowych Szkocji. Wbrew pozorom nie jest to oset tylko popłoch pospolity który jest podobny. 



Szkocja to część Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandi Północnej. Niegdyś niezależne królestwo które wiecznie rywalizowało z Anglią aby w 1707 r. ostatecznie połączyć się unią realną. Pewnie nie wszyscy Szkoci są zadowoleni z tego faktu ale w niedawnym referendum 55% mieszkańców tego regionu opowiedziało się za pozostaniem w UK. 
Z czym mi się kojarzy Szkocja? Na pierwszą myśl przychodzi mi ... szkocka whisky :) ale nie tylko. Ponieważ od dziecka interesowałem się tym krajem i jego historią to tak naprawdę kojarzy mi się z nieustanną walką o niepodległość, i niezależność. Tu widzę trochę podobieństw do naszej ojczyzny. Może dlatego tak polubiłem ten kraj bo musiał być tak jak my, na pełnej adrenalinie ze względu na sąsiadów, w ich wypadku na silniejszą Anglię. Poza tym oczywiście cudowne krajobrazy, piękne wyżyny i góry trochę przypominające nasze Bieszczady. Co jeszcze ... Makbet faktycznie był taki król szkocki, Loch Ness słynne jezioro i jego legendarny mieszkaniec Nessi :), golf podobno wywodzi się z Szkocji no i słynne męskie spódniczki czyli kilt. To tak na pierwszą myśl bo na pewno więcej się tego znajdzie. Nawet w moim kochanym rodzinnym mieście Gdańsku, zachowały się historyczne nazwy dawnych osiedli Stare i Nowe Szkoty, gdzie w średniowieczu te osiedla były zamieszkiwane przez najemników szkockich. Jednym słowem mam sentyment do tego kraju i narodu. Pocztówki otrzymałem od znajomego którego żona była tam na wycieczce czego bardzo jej zazdroszczę :).

2 komentarze:

  1. Byłam kiedyś na jednodniowym wypadzie w Glasgow na festiwalu Dudziarzy - mega ciekawe wydarzenie. Pocztówki do przygarnięcia, sama czekam na jedną od kuzynki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nigdy w Szkocji nie byłam, ale kiedyś pojadę ;P
    To zdecydowanie magiczne i przyciągające miejsce na ziemi!
    Mnie na pierwszą myśl, gdy słyszę Szkocja, przychodzą do głowy panowie w kiltach i piękne, tajemnicze krajobrazy ;)

    OdpowiedzUsuń